Parliament members in Azerbaijan discuss blocking Sputnik [update May 13]

Last month Russia’s chief media regulator – Roskomnadzor – blocked access to four Azerbaijan news websites. In retaliation, Baku is mulling over blocking Sputnik – Russia’s state-owned news platform active in Azerbaijan since 2015.

In an address during a parliamentary session on April 26, Azerbaijan Parliament Member Vahid Ahmedov asked the State Agency for Media Support and the Press Council to block Sputnik on the territory of Azerbaijan in response to Russia blocking access to four Azerbaijan news websites last month. 

Responding to Ahmedov’s calls, the head of the Press Council, Aflatun Amashov said he welcomed the call, adding, “This agency disrupts objective and balanced report. That is why it is worth considering the future of this agency’s work in Azerbaijan,” reported Turan News Agency. 

In March, Roskomnadzor blocked access to minval.az, oxu.az, baku.ws, and haqqin.az in the absence of any explanation. Following the blocking, a group of Azerbaijani journalist organizations appealed to Roskomadzor to revoke its decision. “This decision [to block access] was taken without any information or warning to the editorial office of the portal […] We believe it is necessary to note that the government of Azerbaijan has never blocked Russian media outlets in those crucial times for its security, even during the second Karabakh war,” read the statement

Meanwhile, inside Azerbaijan, the local authorities continue blocking access to a number of independent news websites reporting on Azerbaijan. 

In a separate case, Russian authorities accused the PR director of Baku Magazine, sports journalist, Rovshan Askerov of “rehabilitating Nazism.” The Investigative Committee of Russia said, “the investigation established that no later than April 6, 2022, Askerov published on his Facebook page (banned on the territory of the Russian Federation) deliberately false information insulting and discrediting the memory of the great Russian commander and defender of the Fatherland, Marshal of the Soviet Union Georgy Konstantinovich Zhukov.”

Baku magazine is the “brainchild” of Leyla Aliyeva, daughter of Azerbaijan President Ilham Aliyev, and according to the magazine’s website, “is a digital ‘magazine about everything’; it supports conservation and wildlife charities, and it’s also a hub for news, events, and features, from Azerbaijan and around the world.” The magazine is published by Darius Sanai and Condé Nast in London on behalf of Leyla Aliyeva, reads the further description on the magazine’s website. 

In his defense, Askerov said the allegations were “fictitious.”

The Facebook post the Russian authorities were referring to in their statement was indeed published by Askerov on April 6 [which Askerov has removed since then] in which Askerov, criticized the point of having the statue of Zhukov in the first place. According to Turan News Agency, if found guilty, Askerov is facing up to 5 million rubles in fines, or imprisonment for up to five years.

Askerov, is a dual citizen [even though according to Azerbaijani legislation, the country does not recognize dual citizenship.]

On May 11, according to reporting by Meydan TV, the Russian Ministry of the Interior issued a search warrant for Askerov.